Kommuner og erhverv

Kommuner har stort fokus på erhvervsvilkår, viser ny analyse.

Ny analyse fra Dansk Byggeri viser, at kommunerne har stort fokus på at skabe gode vilkår for erhvervslivet. Rigtig mange kommuner har korte sagsbehandlingstider og fast dialog med erhvervslivet. KL-formand slår fast, at kommunerne er omdrejningspunktet for erhvervsfremmeindsatsen.

– Vi glæder os over, at Dansk Byggeri slår fast, at kommunerne spiller en afgørende rolle for de erhvervsforhold, som virksomhederne til daglig møder, og at kommunerne har fokus på at skabe gode vilkår for erhvervslivet. Der er ingen tvivl om, at kommunerne har oprustet indsatsen for erhvervslivet i de senere år, og den oprustning vil vi fortsætte i de kommende år. Sådan siger KL-formand Martin Damm som reaktion på Dansk Byggeris analyse “Kommunerne og erhvervslivet – Erhvervs- og byggevenlige kommuner 2017”, som netop er udkommet.

Her har erhvervsorganisationen forsøgt at rangordne kommunerne i forhold til erhvervs- og byggevenlighed. Martin Damm slår fast, at man skal tage den slags sammenligninger med et meget stort gran salt, men KL tager positivt imod, at der sættes fokus på kommunernes indsats.

Martin Damm fremhæver, at kommunerne har indgående viden om og kontakt med ikke mindst de små og mellemstore virks

omheder, der repræsenterer mere end 95 procent af alle danske virksomheder. Derfor er kommunernes erhvervsservice i høj grad baseret på lokalt kendskab til virksomhedernes behov, og den kommunale erhvervsservice understøtter, at der hvert år skabes tusindvis af nye job.

– Overordnet set kan vi glæde os over, at analysen viser, at et stort flertal af kommunerne har en samlet sagsbehandlingstid på under en måned. Det er ifølge analysen det allervigtigste parameter for virksomhederne, og derfor er det meget positivt, at kommunerne arbejder så målrettet med at forkorte sagsbehandlingstiden. KL’s egne undersøgelser viser, at virksomhedernes muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser ligger højt på den politiske dagsorden. Kommunerne har mange steder politiske strategier for at nedbringe sagsbehandlingstiderne, som de følger aktivt op på. Alle kommuner informerer om forventede sagsbehandlingstider, og mange opfordrer ansøgere til at starte en forhåndsdialog med kommunen, inden de søger. Det er i høj grad med til at reducere sagsbehandlingstiderne og øger også tilfredsheden blandt virksomhederne, siger Martin Damm.

Erhvervsfremmesystemet kan blive endnu bedre, og derfor ser vi frem til den modernisering og forenkling af systemet, som regeringen har bebudet. Det skal være lettere for virksomhederne at finde de rette tilbud, og der skal være færre operatører og tilbud. KL foreslår et mere effektivt, enklere og bedre sammenhængende system til gavn for virksomhederne, og hvor kommunerne spiller en nøglerolle, lyder meldingen.

 

Del dette med dit netværk: