Absurd niveau

Dansk Erhverv har også kommentarer til den nye rapport, der dokumenterer  store omkostninger for private virksomheder, når de byder på offentlige opgaver. Det går ud over kvaliteten og er spild af skattekroner og virksomhedernes ressourcer, lyder det fra DE.

– Det er absurd, at virksomheder skal bruge så store ressourcer på at byde på en opgave, de måske ikke en gang får. Det giver hverken værdi for det offentlige eller for de virksomheder, som byder på opgaverne,” siger Malene Jæpelt, politisk konsulent i Dansk Erhverv og forsætter: – Vi skal have konverteret transaktionsomkostninger til merværdi for både offentlige og private. Ressourcerne skal anvendes bedst muligt. Det har begge parter en interesse i.”

Rapporten viser, at specielt de kreative rådgivere, som fx PR-, kommunikations- og reklamebureauer, oplever høje omkostninger. Det overrasker dog ikke sekretariatschef i Public Relations Branchen, Daniel Møller Jensen: – Det er egentlig ikke så overraskende læsning for os. Vi har længe forsøgt at fortælle de offentlige myndigheder, at der er store forskelle på at udforme tilbud på blyanter og på fx en informationskampagne. En informationskampagne kræver et enormt forarbejde, som de offentlige udbud ikke tager højde for.

Hvis udbuddene skal være mere effektive skal omkostningerne ned – ellers betyder det tab af konkurrence på områderne og dårligere løsninger for kommuner, stat og i sidste ende borgere. – Transaktionsomkostningerne er alt for høje. Vi vil gerne inspirere til bedre udbud på kommunikationsområdet og især en nedbringelse af omkostningerne ved at afgive tilbud. Der er alt at vinde ved at nedbringe transaktionsomkostningerne. I stedet for at bruge penge på administration og kontrol, bruger man penge på det, man køber – nemlig bedre kommunikation. Derfor har vi sammen med Dansk Erhverv udarbejdet en udbudsstandard, som vi vil opfodre offentlige indkøber til at bruge, lyder det fra Tine Aurvig-Huggenberger, CEO i Kreativitet og Kommunikation.

Del dette med dit netværk: