FORSYNING & ENERGI

Nomineret til DI Prisen 2017

Herning Vand er nomineret til DI Prisen 2017. Herning Vand er det første større vandselskab, der installerer fjernaflæste vandmålere. 17.000 af slagsen. Herning Vand forventer at være færdig med at installere målerne i slutningen af 2017. Det er Kamstrup, der har leveret målerne – og det er It-firmaet Elbek & Vejrup, der har leveret den digitale løsning, hvor kunderne kan logge ind på Herning Vands hjemmeside og følge deres forbrug og tilmelde alarmer.

Herning Vand er i skarp konkurrence om årets ”DI Prisen 2017”. I alt er der nomineret 5 kandidater. Udover Herning Vand er det Abena, DroneInspektion, LEO Innovation Lab og netcompany.

Det er de 17.000 digitale vandmålere og den tilhørende skræddersyede online løsning, der har sikret vandselskabet som en af kun fem nomineringer til DI Prisen 2017.” Vinderen bliver fundet den 26. september 2017 i Operaen i København. ​ Det skal være nemt at være kunde hos Herning Vand. Derfor indføres løbende nye tiltag, der løfter servicen. Seneste tiltag har resulteret i en nominering til DI Prisen 2017. 17.000 digitale vandmålere skal hjælpe kunderne med at spare vand, energi og penge. De første godt 9.000 vandmålere er allerede installeret og i brug. Herning Vand forventer, at de sidste er installeret inden udgangen af året.

– Vi er stolte af at være nomineret til DI Prisen 2017. Det skal være nemt at være kunde hos Herning Vand. Vores kunder kan ikke vælge en anden leverandør, hvis de utilfredse med os. Derfor er det vigtigt, at vi har et godt samarbejde med vores kunder, og at de ser os som en samarbejdspartner, der skaber værdi for dem, siger Niels Møller Jensen, administrerende direktør i Herning Vand.

– Vi sparer på vand, energi og penge, hvilket i sidste ende kommer vores kunder til gode. Målerne sender os data om blandt andet tryk og eventuelle læk i ledningsnettet. Det kan vi bruge til at styre trykket i ledningsnettet. Et jævnt tryk belaster vandrør mindre, så de holder længere. Informationer om eventuelle læk giver os mulighed for at reagere endnu hurtigere end før og få lukket hullet, siger Niels Møller Jensen. – De fjernaflæste målere er bare ét eksempel på, hvordan Herning Vand bruger digitalisering til at gøre det nemmere at være kunde i Herning Vand. Udover de fjernaflæste målere har et interaktivt kort over kloaknettet i Herning Kommune erstattet de tidligere kort på hjemmesiden. Det interaktive kort giver for eksempel kunderne mulighed for at søge på en specifik adresse i Herning Kommune og få oplyst, om kloakken er blevet separeret, eller hvornår separeringen er planlagt.

Mød Niels Møller Jensen, administrerende direktør i Herning Vand på den Energipolitiske Åbningsdebat i København den 4. og 5. oktober 2017 på Christiansborg.