Fremme af miljømærket legetøj og kontormøbler

Københavns Kommune i samarbejde med Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb udfordrer en bredere kreds af offentlige indkøbere: Vil I på sigt være interesserede i at købe mere miljømærket legetøj og kontormøbler. Med miljømærker menes primært de to officielle miljømærker det nordiske miljømærke Svanemærket og det europæiske miljømærke EU-Blomsten. Indkøberne opfordres også til at angive den forventede årlige indkøbssum.

– Når vi går i dialog med markedet, så har det bare større effekt, hvis vi kan sige, at en række kommuner, regioner og statslige institutioner, der samlet set køber ind for flere mia. om året, overvejer at stille krav om miljømærker næste gang de udbyder legetøj og kontormøbler, siger Thomas A. Christensen, der er miljø- og klimarådgiver i Københavns Kommunes Team Grønne Indkøb.

 

Med involvering og en mere åben dialog, hvor kommunen bliver klogere på, hvad der skal til for at producenterne vil ansøge om en certificering med miljømærkerne, og hvilke barrierer der er, vil kommunen ligeledes gerne give markedet tid til at omstille produktionen eller på anden vis udvide sortimentet af miljømærkede produkter, så de er klar når udbuddet kommer. – Vi ser legetøj og kontormøbler som pilotprojekter, hvor vi får erfaring med markedsinvolvering og vurderer, hvordan vi bedst tilrettelægger arbejdet de kommende år. Legetøj udbyder vi selv i 2019 og kontormøbler køber vi ind på en SKI aftale, som vi forventer kommer i udbud i 2020, siger Thomas A. Christensen.

Offentliggørelsen af Københavns Kommunes nye miljømærkepolitik har naturligvis været fulgt med interesse hos leverandørerne. Blandt andet hos Lekolar, der leverer legetøj, institutionsmøbler og skolemøbler til kommunen. Virksomheden henvendte sig til Miljømærkning Danmark umiddelbart efter offentliggørelsen af den nye miljømærkepolitik.

Tina Salbæk, der er markedschef hos Lekolar, er imødekommende overfor den nye miljømærkepolitik og fortæller, at de er i gang med at undersøge mulighederne for at svanemærke et stort antal legetøjsprodukter, som dækker bredt i legetøjskategorierne. – Vi arbejder løbende på at forbedre miljøpræstationen på vores private label produkter, så det handler primært om at få dokumentationen på plads. Men i ansøgningsprocessen ser vi også en ekstra gang på alle produktionsprocesserne bagud i leverandørkæden. For eksempel ser vi på hvilke kemikalier de underleverandører, der leverer råvarer til vores producenter anvender i deres fremstillingsprocesser, siger Tina Salbæk.- Tidlig markedsinvolvering giver os klare fordele, fordi det er en tidskrævende proces at blive certificeret. Vi har oplevet udbud, hvor vi har haft fem ugers svarfrist, og på så kort tid har vi ingen jordisk chance for at nå at leve op til kravene. Hos de producenter, som laver legetøjet for os, er vi en stor kunde, så de er meget ivrige efter at rykke hurtigt, men deres underleverandører er måske multinationale selskaber, hvorfor det kan gå lidt trægt med at få dokumentation, lyder kommentaren.

 

Læs hele artiklen her: http://www.ansvarligeindkob.dk/cases/et-kaerestebrev-kan-vise-sig-at-vaere-godt-for-miljoe-og-klima

 

 

 

 

Del dette med dit netværk: