Alt for dyrt at byde på offentlige opgaver

 

Ifølge branchedirektør Henriette Søltoft, DI Rådgiverne går næsten halvdelen af en udbudt opgaves værdi i gennemsnit til rådgivervirksomheders udgifter i tilbudsfasen. Det vil sige inden der overhovedet er fundet en vinder til at løse opgaven. Hun er særligt glad for, at den nye kampagne er fælles for både de private virksomheder og de offentlige organisationer – for de deler et problem.

Hun glæder sig over, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og partnere det kommende halve år sætter kampagnelyd bag budskabet med ministeropbakning:  – Det er vigtigt, at det ikke er dyrt og bøvlet for især vores små og mellemstore virksomheder at deltage i offentlige udbud. Hvis omkostningerne fylder mere end absolut nødvendigt, kan det hæmme en sund konkurrence om de offentlige opgaver, siger han i en pressemeddelelse.

– Vi står med et fælles problem. Virksomhederne kan nemlig enten helt lade være med at byde på de offentlige opgaver – eller de kan lægge udgifterne til at afgive tilbud over på prisen. I begge tilfælde er det kunderne, der betaler den største del af regningen, Henriette Søltoft.

Hjemmesiden med kampagnen Bedre udbud – med færre omkostninger lanceres mandag som et tema under portalen https://bedreudbud.dk/.

Temaet indeholder blandt andet gode råd og konkrete eksempler på, hvordan virksomhederne kan byde billigere.

 

Del dette med dit netværk: