Færre kunde-/leverandør konflikter

Af Flemming Kjærsdam

 En tredjedel af de private virksomheder, som de seneste 12 måneder har været i gang med et IT-projekt, har oplevet en konflikt med deres IT-leverandør. Det viser en undersøgelse fra Danske IT-Advokater (DITA) blandt 309 kontrakt- og IT-ansvarlige i private virksomheder. En ny undersøgelse fra Danske IT-Advokater viser, at antallet af konflikter mellem IT-kunder og IT-leverandører er faldende i forhold til en tilsvarende undersøgelse fra sidste år.

Undersøgelsen i 2017 viste, at 40 % af de adspurgte virksomheder havde haft tvister med leverandøren om IT- og serviceleverancer. Undersøgelsen i år viser et fald til 33 %.

Årsagerne til konflikterne er de samme. Hovedårsagen til en konflikt er fortsat omfang/kvalitet med 58 %, 32 % af konflikterne handler om leveringstidspunkt og 32 % om betaling. At tallene tilsammen giver mere end 100 %, skyldes at virksomhederne kan angive mere end en årsag til konflikten. – Vi kender ikke de præcise årsager til, at antallet af konflikter mellem IT-leverandører og IT-kunder er faldende i forhold til sidste år. Men man kan håbe, at det blandt andet skyldes større udbredelse af standardkontrakter på markedet. Anvendelsen af standardkontrakter mindsker usikkerheden og giver et mere afbalanceret forhold mellem IT-leverandørerne og IT-kunderne, siger Certificeret IT-advokat Kim G. Hansen (foto), medlem af bestyrelsen i Danske IT-Advokater.

Læs mere på http://ITadvokater.dkfor yderligere info: Advokat Kim G. Hansen, Danske IT-Advokater: 2421 2148

Del dette med dit netværk: