INDKØB, UDBUD & OPS

Efterlyser nuanceret indkøbsdebat

Lad os nuancere debatten om offentligt indkøb

Det skriver New Business Development Manager Lars Dahl Allerup (foto) i dette debatindlæg og som kommentar til indlæg fra konsulenthuse, brancheorganisationer m.fl. om emnet offentligt indkøb.  Han opfordrer til, at man i stedet fokuserer på hvordan offentligt indkøb skaber mest mulig værdi uanset udbudsform. Men det kræver altså dyb indsigt i forretningen og markedet, samt erfaring og udsyn nok til at kunne vælge det stykke værktøj der løser opgaven bedst i den enkelte situation, siger han. Læs indlægget her:

Der synes særligt at være stor interesse for øget anvendelse af de mere eksotiske udbudsformer som konkurrencepræget dialog og innovationspartnerskaber. Ofte er det aktuelle og måske ligefrem interessante indlæg, men der er en hårfin retorisk grænse mellem velment inspiration og konsulent-bingo. Sagen er nemlig den at selve udbudsformen egentlig blot er et redskab. Debatten om offentligt indkøb bliver simpelthen for unuanceret hvis vi blot fokuserer på om regioner og kommuner benytter en bestemt type udbud. Det svarer til at gå op i om mekanikeren bruger en svensknøgle eller en topnøgle når din bil er til service! Hvert værktøj har sine egenskaber, og det er fagpersonen som ved hvilket værktøj der bedst løser en given opgave.

Fokus bør i stedet være på følgende kernekompetencer som, efter min opfattelse, er afgørende for værdiskabende offentligt indkøb:

  1. Kend forretningen gennem dine kunder og forstå deres behov – både nu og på længere sigt.
  2. Opnå strategisk indsigt i dine markeder og de virksomheder, produkter og services der løser dine kunders behov.
  3. Stærkt købmandskab, faglighed og juridisk ekspertise forbinder kundens behov med markedets muligheder, og sikrer derved optimale indkøbsaftaler.

Jeg har netop læst et indlæg som retorisk spørger “Hvor er regionerne?” i forhold til øget innovation gennem nye udbudsformer. Tja, jeg kan da svare for Region Hovedstaden hvor vi allerede i 2017 etablerede enheden Innovative Indkøb & Strategiske Partnerskaber som jeg er leder af. Her viser vi med konkrete projekter hvordan offentligt indkøb netop bruger Offentlig-Privat Innovation som drivkraft for løsninger til fremtidens sundhedsvæsen.

Vi har allerede iværksat syv større OPI-projekter, og flere er på vej inden for strategiske indsatsområder som eksempelvis tværsektorielle patientforløb, kunstig intelligens, værdibaseret sundhed og personlig medicin. Og hvor mange af de syv igangværende OPI-projekter er så udbudt som innovationspartnerskab? Ingen af dem faktisk, men derfor skaber de alligevel stor værdi for både den offentlige og den private partner gennem fælles innovation og nye forretningsmodeller.

Vi kommer givetvis til at prøve kræfter med både konkurrencepræget dialog og innovationspartnerskaber på et tidspunkt. Men det bliver først i det projekt hvor kunden og markedet har brug for egenskaber som netop de udbudsformer rummer. Og tag ikke fejl; en stor del af markedet er faktisk slet ikke klar til at kunne byde ind på innovationspartnerskaber. Tværtimod ville mange virksomheder (særligt start-ups og SMV’er) stå med gevaldige kompetence- og ressourcemæssige udfordringer hvis de offentlige indkøbere pludselig øger brugen af de mere eksotiske udbudsformer.

Så, lad os nu droppe det ensidige fokus på om de offentlige indkøbere benytter den ene eller den anden udbudsform – det er for simpel en målestok til et komplekst og vigtigt område i den offentlige sektor.

Jeg opfordrer til at man i stedet fokuserer på hvordan offentligt indkøb skaber mest mulig værdi uanset udbudsform. Men det kræver altså dyb indsigt i forretningen og markedet, samt erfaring og udsyn nok til at kunne vælge det stykke værktøj der løser opgaven bedst i den enkelte situation.

Personligt tror jeg langt mere på værdibaseret indkøb, Offentlig-Privat Innovation og strategisk forretningsudvikling af indkøbskategorierne som drivkraft for næste-generations offentligt indkøb.