Danmarks bedste udbud

Årets “Udbuds-Oscar” gik til BlueKolding og Stjernholm A/S. Prisen er et gedigent bevis på, at BlueKolding er Danmarksmester i at handle og få mest mulig værdi og kvalitet for pengene. – Det er en stor ære at være nomineret til prisen for Danmarks Bedste Udbud. Og at nå helt til tops og rent faktisk vinde prisen er en fantastisk fornemmelse. Sådan sagde BlueKoldings direktør, Per Holm, da han torsdag modtog prisen, som uddeles af IKA, Foreningen af Offentlige Indkøbere.

Og selvom Danmarks Bedste Udbud måske lyder lidt tørt, så har BlueKoldings kunder også god grund til at glæde sig over prisen, forklarer direktør Per Holm. Den er nemlig et udtryk for, at BlueKolding er rigtig god til at bruge kundernes penge fornuftigt og få det optimale ud af dem, når selskabet handler ind eksempelvis til anlæg af nye klima- og energianlæg og vedligeholdelse af kloaksystemerne.

– Hos BlueKolding arbejder vi for en verden, hvor intet går til spilde. Det gælder både penge og andre ressourcer, f.eks. den energi, der er i spildevandet, og som vi bruger til at producere el og varme. Samtidig har vi et helt grundlæggende princip, der hedder monopol forpligter. Det betyder, at vi føler os forpligtede til at få det optimale ud af de penge, vores kunder er tvunget til at betale til os i vandafledningsbidrag. Kunderne skal have mest muligt miljø og værdi for pengene,” uddyber formanden for BlueKoldings bestyrelse Knud Erik Langhoff.

Det udbud, som indbragte BlueKolding prisen er rigtig godt eksempel på optimal udnyttelse af både økonomiske og miljømæssige ressourcer.- Projektet handler om reducere energiforbruget på renseanlægget i Agtrup, og det er lykkedes at spare ca. 700.000 kWh årligt ved at finde en ny metode til at ilte de mikroorganismer, der er med til at rense vandet. Vi kommer til at spare i alt 25 % på renseanlæggets energiforbrug, fortæller Per Holm.

Kaj Stjernholm fra virksomheden Stjernholm A/S, der endte med at få ordren, forklarer: – BlueKolding gik i dialog med os og to andre tilbudsgivere om at optimere tilbuddene og finde ud af, om vi opgaven kunne løses bedre og billigere, end vi umiddelbart havde regnet os frem til.

Det lyder umiddelbart som en rigtig god fidus: Man udbyder en opgave, får nogle tilbud og vælger de tre bedste. Derefter sætter man sig til forhandlingsbordet med de udvalgte leverandører og finder ud af, hvordan tilbuddet kan blive endnu skarpere, og opgaven kan løses billigere. Og det er en god fidus – vel at mærke for begge parter. Både udbyder og tilbudsgiver. De besparelser, som de to parter finder og forhandler sig frem til, deler de nemlig i porten.

Dermed kan BlueKolding glæde sig over, at de nu i samarbejde med leverandøren Stjernholm A/S får løst opgaven bedre og billigere, end hvis der havde været tale om en traditionel udbudsrunde. Det har indbragt BlueKolding prisen for Danmarks Bedste Udbud 2016.

Læs mere om http://www.ika.dk/aktivitet/danmarks-bedste-udbud/

Del dette med dit netværk: