KL-chef: En rigtig møgsag

Operation “Alle-skeletter-ud-af-skabet” i KL … eller historien om: Kan man ikke undgå en skandale/dårlig omtale, så kan man lige så godt gå i spidsen for den!

Formentlig ud fra denne device fortæller Magasinet Danske Kommuner i sin seneste udgivelse ”Historien om en møgsag”

Det handler om indkøb af Mont Blanc penne til medarbejderne og overforbrug. Regningen for kuglepenne til medarbejderne på KL’s Jura og EU-kontor løb op i godt 90.000 kroner – indkøbsprisen pr stk var godt 3.000 kroner. Overforbrug af kommunale og skattefinansierede midler hos chefpersonale – udover dyre kuglepenne, luksussommerhus og diæter mv. chokerede administrerende direktør Kristian Wendelboe.

Nu er der ryddet op, bedyrer han – og giver i septemberudgaven af Magasinet sin version af sagen.

Han havde  ikke set det komme. KL er som organisation velkørende, økonomien i hvert kontor følges, og der var ingen revisionsanmærkninger. Kristian Wendelboe, administrerende direktør i KL, fortæller: – Det begyndte, som den slags ofte gør, med en medarbejder, der ringer og siger, her er et eller andet galt. Vi gik i gang med at undersøge sagen, og så kommer der nogle ting frem, som overrasker og chokerer os. Derfor har vi gjort en række ting for, at det ikke skal ske igen.

Wendboe forklarer: – Det, man kan sige, er, at det er et kontor i KL, vores Jura og EU kontor, hvor der har været et relativt højt forbrug. Også for højt. Det kunne man have håndteret på forskellige måder, men så er der også ting, hvor man må sige ”nej, det er ikke okay”. For eksempel er der indkøbt en del for dyre kuglepenne som arbejdsredskaber til de ansatte. Det er ikke i orden. – Kuglepennene er et meget konkret eksempel på en ledelsesbeslutning og adfærd, som ikke er ok i KL. Jeg vidste faktisk ikke, hvad sådan en Mont Blanc koster. Det er jeg så blevet klar over nu. Den koster i omegnen af 3.000 kroner. Og det er selvfølgelig helt ved siden af. Det kan vi slet ikke forsvare. Og ja, vi må konstatere, at det var noget, alle medarbejdere i det pågældende kontor fik. Det vil sige, at der er købt 37 til en værdi af cirka 90.000 kroner.

– Vi sidder og forhandler økonomi for nogle kommuner, som er ganske pressede. Det der med de kuglepenne er jo slet ikke noget, vi kan stå inde for. Det er et helt skævt signal. – Det er så heldigvis heller ikke noget, jeg har kunnet genfinde noget andet sted i KL. Og det er heller ikke noget, der foregår i det pågældende kontor i dag, siger KL-chefen bl.a..

Læs hele artiklen her: http://www.danskekommuner.dk/Artikelarkiv/2017/Magasin-23/Historien-om-en-mogsag/

Del dette med dit netværk: