Tønder er i skyen

TØNDER KOMMUNE ER I SKYEN. Som de første brugere af KMD Nexus har Tønder Kommune løftet hele deres elektroniske omsorgsjournal op i skyen, hvor KMD Nexus nu driftes på Microsoft Azure. Tønder Kommune bliver med KMD Nexus en del af den verdensomspændende cloud-tjeneste, som kan bryste sig af at være verdens mest stabile driftsplatform.

Når medarbejdere på social-, sundhed- og omsorgsområdet i Tønder hver morgen møder ind, er én af de første opgaver at logge på og orientere sig i deres fælles fagsystem, KMD Nexus. Det betyder stor aktivitet allerede fra tidlig morgen, hvor fagsystemet skal kunne håndtere alle medarbejdere og deres opgaver samtidigt. Det stiller store krav til driften af KMD Nexus. Med det stigende antal brugere og omskiftelige brugsmønstre af KMD Nexus, ikke bare i Tønder, men på tværs af landet, er tiden løbet fra traditionel drift af it-systemer.

For at kunne tilbyde fortsat stabil drift, indledte KMD Nexus i foråret en ny rejse i bestræbelserne på at yde den bedst mulige service til brugerne. Det resulterede i en aftale med Microsoft, som sendte KMD Nexus op i skyen, hvor mange af nutidens mest besøgte platforme i dag også befinder sig.

Den 1. august 2018 gik Tønder Kommune live, som de første, på KMD Nexus, som cloudbaseret løsning. Inger Lise Christensen, systemansvarlig på KMD Nexus i Tønder Kommune, har siden overgangen mærket en markant forskel.

Overgangen til cloud er ikke kun nyt for Tønder. Teamet bag KMD Nexus har også måttet træde ind på en stejl læringskurve, for at sikre stabil drift fra første konvertering. Både Tønders og KMDs teknikere har derfor arbejdet sammen om at få Tønder i drift på Microsoft Azure platformen.

Vores It-tekniker har været med til at lave det forberedende arbejde med bl.a. at etablere VPN-tunneller og de rigtige forbindelser. Som systemadministrator har min opgave efterfølgende været at teste de forskellige funktionaliteter og få løst de opgaver, som er opstået i forbindelse med overgangen. De første par dage oplevede vi loginproblemer, da der var skruet ned for hastigheden, så vi meldte hurtigt ind, at det ikke fungerede. Så skruede de med det samme op og så var de loginproblemer løst. Dér mærkede vi en lynhurtig respons.

Den første idriftsættelse gav vigtige erfaringer til teamet i KMD, som er i gang med at løfte flere kommuner op i skyen.

 

Del dette med dit netværk: