OK og Varde Kommune i digitalt parløb

Varde Kommune hjælper energiselskabet OK med at udvikle digital tankløsning. Når man udvikler digitale løsninger, kan det give succes at tage kunderne med på rejsen – det har OK mærket under udviklingen af det mobile tankkort. Varde Kommune har spillet en stor rolle i forhold til at få løsningen optimeret, så OK nu står med et kundetilpasset produkt

Energiselskabet OK har valgt at udvikle digitale løsninger i fællesskab med kunderne. Et godt eksempel er det mobile tankkort til OK’s erhvervskunder, hvor Varde Kommune har været inddraget i et samarbejde. For et par år siden satte kommunen og OK sig sammen for at se på, hvilke løsninger der kunne gøre det nemmere for kommunen at tanke brændstof til kommunens køretøjer.

I dag står OK med en løsning, der kan rulles ud til energiselskabets andre kunder – offentlige og private virksomheder – og som indeholder et mobilt tankkort, en app og administrative funktioner samlet i kundeuniverset ”Min OK”. Gennem samarbejdet med Varde Kommune er løsningen tilpasset kunders behov, og der har været mulighed for at afprøve nye funktioner. Resultatet er et både kundeudviklet og kundetilpasset digitalt produkt.

Kunne se idéen i et samarbejde. Varde Kommune sagde ja til at samarbejde med OK om at udvikle løsningen og stillede sig til rådighed for at komme med forslag til og afprøve funktioner, som kunne gøre hverdagen nemmere i kommunen. – Det gjorde vi, fordi vi synes, det er spændende at være med til at udvikle noget nyt og fordi vi kunne se potentialet i at være med til at sætte vores aftryk på løsningen. Sådan siger Henrik Saarup Mortensen, udbudskonsulent i Varde Kommune.  Han fortæller, at det har krævet tid og energi at være med til at udvikle løsningen. Så da han for tre år siden blev spurgt af OK, om kommunen ville indgå i et samarbejde, havde han på forhånd sikret sig, at der var nogle kolleger, som ville bruge noget tid på at teste og komme med input. – Det var vigtigt, at det ikke kun var mig, som kunne se idéen i appen, men at vi fik nogle ildsjæle med, som også kunne se potentialet i at være med til at udvikle løsningen, og som havde tålmodighed til at tage en aktiv rolle – og det har givet en god føling med projektet, at det er brugerne, som har været med til at udvikle løsningen og udbrede den til kollegerne, siger han.

Tank løsning fra energiselskabet OK til Varde Kommune. Her anvendt af medarbejder fra Vej og Park.

Det er blevet nemmere at tanke og administrere. To af de medarbejdere i kommunen, der har været med fra begyndelsen til at udvikle løsningen, er Dorte Boye Pedersen, sekretær hos Ældreområde Øst og Susanne Junge, sekretær på materielgården i Sig. Nogle af de udfordringer, det mobile tankkort har løst, kan andre kommuner formentlig genkende. Eksempelvis at med flere brugere af bilerne sker det, at medarbejderne glemmer koderne til tankkortene. Et andet eksempel er svindel med kort, hvor nu tidligere medarbejdere udnyttede kort til at tanke privat. Det sker ikke med den nye løsning. – Sikkerheden og det, at det er driftssikkert, er noget af det vigtigste i forhold til den løsning, vi har fået,” siger Dorte Boye Pedersen og fortsætter: – Med de tilpasninger, der er foretaget undervejs, synes jeg, at det nu er landet rigtig godt, og i det daglige fungerer det bare, og løsningen er god og smart.

Susanne Junge er enig. – Løsningen har effektiviseret vores arbejdsgange – både for medarbejderne, som skal tanke, og for os der sidder på kontoret og skal styre det, siger hun.

På grund af ”sorte huller” og dermed begrænset mobildækning var Dorte Boye Pedersen og Susanne Junge begge spændte på, hvordan det mobile tankkort ville fungere. Men der har ingen problemer været, og det gør løsningen driftssikker i en travl hverdag.

Får kunderne med på rejsen. I OK sætter man stor pris på samarbejdet med Varde Kommune.  – Det betyder rigtig meget, når vi skal udvikle en løsning til vores kunder, at vi gør det sammen med vores kunder. Gennem Varde Kommune har vi lært rigtig meget om behov og udfordringer. Samtidig er vi også taknemmelige for, at en udviklingsorienteret kommune som Varde ville bruge tid på samarbejdet. De har ikke kun bidraget med forslag undervejs, men også afprøvet løsningerne. Det har givet os mulighed for at fange nogle af de børnesygdomme, der altid vil komme, når man udvikler en ny løsning, siger Charlotte Holze, Key Account Manager i OK. – Med hjælp fra Varde Kommune er løsningen blevet så optimal, at vi nu er klar til at køre ud i fuld skala, siger hun.

Dorte Pedersen, Henrik Mortensen og Susanne Junge, Varde Kommune.
Del dette med dit netværk: