Digitalisering

Teknologisk fremsyn – en organisatorisk evne

Af Pernille Kræmmergaard, Digitaliseringsinstituttet

I sidste måneds nyhedsbrev skrev jeg om kunstig intelligens, hvilke vigtige ledelsesmæssige spørgsmål det giver anledning til og behovet for et datadrevet mindset. I den forgangne måned har jeg haft lejlighed til at have en række spændende diskussioner herom, koblet med diskussioner omkring Generation 5.

Generation 5 handler om at levere proaktive personaliserede relevante services til kunder og borgere.  Her spiller data og kunstig intelligens en afgørende rolle, og vi skal blive gode til at kombinere dét  kunstig intelligens er god til, med menneskelig intelligens. Det stiller ændrede krav til organisationen og den enkelte leder.

Den nye Generation 5 kræver derfor en opdatering af mine 10 organisatoriske evner til digital transformation, en opdatering som jeg så småt er gået i gang at lave, men også nye ledelsesmæssige kompetencer bliver vigtige. Begge opgaver har jeg taget hul på, og målet er en opdatering af min bog ”Digital Transformation – 10 evner din organisation skal mestre” som udgives efter sommerferien med en opdateret titel.

En af de ting der er blevet klart for mig er, at der i organisationer er behov for en evne til at arbejde systematisk med at overvåge og handle på den teknologiske udvikling og de digitale signaler, selv svage af slagsen. Denne evner kalder jeg for ”Teknologisk fremsyn”.

Til evnen har jeg udviklet en model, som indeholder tre forskellige processer som du kan læse mere om i min klumme her