MARKEDS- & AKTØRNYT

Herning Vand og FNs verdensmål

Herning Vand vil give verden renere vand med hjælp fra kunder og samarbejdspartnere. Det første Herning Vand gjorde, da de kom med i ‘Fra Filantropi til Forretning’, var at række ud efter kunderne – Kilde DI – “Fra Filantropi til Forretning”

Læs videre om andre forsyninger og infrastrukturaktører, der arbejder med verdensmål her: læs videre her: https://forsyning2100.nu/wp-content/uploads/2019/07/aabentforum2019.pdf
I 2017 hørte Niels Møller Jensen professor Steen Hildebrandt fortælle om FN’s verdensmål, og det var en inspireret direktør for Herning Vand, der tog hjem efter foredraget. Bæredygtighed har altid været vigtigt for Niels Møller Jensen, men verdensmålene var alligevel noget særligt, tænkte han.

– Hele kloden er enig om det her, så skulle skam da stå i ikke at være med til at få det til at lykkes. For det er jo dybt nødvendigt. Jeg synes at os, der lever i den her tid skylder at anstrenge os for, at målene bliver nået, siger Niels Møller Jensen, der derefter selv tog fat i Dansk Industri for at komme med i ’Fra Filantropi til Forretning’.

Valgte fire mål

Det første Herning Vand gjorde var at sætte en håndfuld medarbejdere til at finkæmme verdensmålene for at se, hvad der passede til dem.

– Vi har 17 verdensmål og 169 delmål, og mange af de initiativer, der ligger i dem er noget langt fra vores kerneopgave og vores geografiske virkelighed, som hedder grænserne i Herning Kommune, forklarer Niels Møller Jensen.

Det blev til, at Herning Vand udvalgte målene 4 (uddannelse), 6 (rent vand og sanitet), 13 (klimaindsats) og 17 (partnerskaber for handling) som fokusområder.

Derefter definerede de en række projekter, som skulle spille direkte op mod verdensmålene.

Et af de projekter, der blev søsat var en workshop med nogle af Herning Vands kunder, både private og virksomheder. Målet var at finde ud af, om det overhovedet betyder noget for kunderne, at Herning Vand arbejder med verdensmålene, og det gør det. I det hele taget viste det sig at være en rigtig god idé at tage kunderne med på råd. Resultatet af workshoppen var rigelig med god viden til at sætte arbejdet i gang, forklarer Niels Møller Jensen.

– Der kom nogle gode udsagn frem på den workshop, som betød, at nu kunne vi godt stoppe med at analysere og så bare gå i gang med de tre vigtigste ting, vi fik ud af den workshop.

Foto: Robert Wengler

3 GODE RÅD

1) Gør det enkelt:
Lad være at vælge flere verdensmål, end du kan overskue. Det bliver simpelthen for komplekst, hvis alt i virksomheden skal kobles op på et verdensmål. Selvom man fravælger et emne i sin verdensmålsstrategi, kan virksomheden stadig godt arbejde med det emne. Hos Herning Vand arbejder de fx med ansvarligt forbrug, uden at det er en del af arbejdet med verdensmålene.

2) Lad være at tro, du skal redde hele verden:
Det er fint at arbejde med verdensmål, men man skal huske sin kerneopgave. Hvis man bliver ufokuseret i sin virksomhed, så falder tingene fra hinanden. Hvis du har 27 udviklingsprojekter i gang i en lille organisation, så lykkes du ikke med nogen af dem. Vejen til succes hedder nej, nej, nej og så ja.

3) Alle kan bidrage, hvor de er:

Niels Møller Jensen har ændret sine egne vaner. Før fløj han, hvis han skulle til København, nu tager han toget, og hvis der er sporarbejde, så tager han bilen, og skriver på GoMore, at folk kan køre med. Det har han fået interessante samtaler ud af.Herning Vand vil lære sine kunder at spare på vandet, og derfor mener Niels Møller Jensen, at han skal være et godt eksempel i sit eget dagligdagsforbrug.

Nyt samarbejde

En af de konkrete projekter, der blev sat i værk, var et samarbejde med Ørsted og en af Herning Vands største kunder, Ege Tæpper. Tæppeproducenten er verdens første, der er certificeret bæredygtig. De inviterede Herning Vand med i et partnerskab, der går ud på at reducere energiforbrug og optimere produktionen og blive netto-el-producent allerede i 2020.

Et andet initiativ, der blev taget efter workshoppen, var at nedsætte et råd under bestyrelsen med navnet ’Fremtidens Kunder’, der skal række ud efter de unge. – Vores tanke er, at de skal spille viden ind til os, der kan inspirere os, men lige så vigtigt, at de tager viden om os med ud til skolerne og deres omgangskreds, og dermed kan gøre en forskel i deres hverdag, forklarer Niels Møller Jensen.

Hele verden skal rense mere spildevand

I det hele taget er det to områder, der fylder meget i Herning Vands arbejde med verdensmålene; partnerskaber og kommunikation med omverden.

Det er ikke noget, der kan aflæses på bundlinjen i morgen, og da Herning Vand er en monopol-virksomhed, er det ikke jagten på nye markedsandele her og nu, der driver værket. Men FN’s mål om, at der skal renses tre gange så meget spildevand i verden i 2030, som vi gør i dag, er vigtig for Herning Vand at beskæftige sig med.

– Det er en kæmpe opgave, og det er jo ikke ligegyldigt, hvordan man gør det, og hvis man bruger den ypperligste teknologi, vi har i Danmark, så kan man gøre det uden at øge energiforbruget, og derfor er vi jo rigtig meget optaget af, at den viden, vi kan demonstrere på vores værk, kan komme til gavn kloden rundt, forklarer Niels Møller Jensen.

Medarbejderne skal bedre med på vognen

Det er gået stærkt for Herning Vand med verdensmålene, og på nogle måder måske også for stærkt. – Vi var kommet lidt foran medarbejderne. For indflyvningen til det her projekt, var i virkeligheden noget, der foregik op i mit hoved. Jeg kunne se, at det var en rigtig god idé, uden at vide, hvad det kunne komme til at betyde. Derfor var det også svært at kommunikere, forklarer Niels Møller Jensen. Derfor arbejder han nu på at få resten af virksomheden mere med, så de ved, hvad verdensmålene betyder for deres dagligdag, og hvordan de selv kan bringe deres idéer i spil.