INDKØB, UDBUD & OPS

Kom til Norge, min ven!

Offentlig-Privat anno 2019 – What`s new? – kunne overskriften også lyde! Dette års OP Topmøde med +200 centrale deltagere inklusive alle de rigtige aktører, der også i år dansede rundt i den rituelle stammedans om øget offentlig-privat forbrødring, har fundet sted.

Alle de kendte ord, tilkendegivelser og standpunkter var til stede. De blev pligtskyldigt gentaget og betonet som centrale: Regionerne ved deres formandinde kaldte på endnu flere penge til mere velfærd, Professoren i offentlig forvaltning, der meldte om indkøbere, der uanset store arbejdsbyrder, alligevel kunne finde små tidslommer i deres alt for travle dagsprogram til at beskæftige sig med innovation. Myndigheden, KFST, der vil vejlede sig ud af opgaven – helst juridisk.  Lønmodtagerne ved FH dømte udbudsmål endeligt ude, det har aldrig motiveret at stille krav, lød kommentaren igen – og så blev der også advaret mod social dumping …

Lyspunkterne: De mere innovative kræfter kaldte på projekter, meget meget mere dialog og aktørsamtale samt en opslagstavle for gode erfaringer – og fremme af viden om projekter med de gode erfaringer fra OP-samspil. Og en medvirkende advokat kunne endog melde om succeser på OP-området stort set uden advokatmedvirken – mindre projekter, forstås.

Ministeren for erhverv bedyrede, at offentlig effektivitet ikke i hans tid, skulle findes i yderligere outsourcing og øgede udbudsmål – og Center for Innovation gav til kende, at sand innovation kun skete, når mennesker mødes og samtaler … sjældent via vidensdeling via portaler og websites. Det har ingen gang på jord, fremtid eller virkning, lød kommentaren fra chefen for Center for Offentlig Innovation.

Alligevel var årets OP-Topmøde bestemt ikke spild af tid. Ej heller selvom det var lige ved at strande i den sædvanlige debat om, hvem skal have mere langsigtet også økonomisk benefit af projektgevinster, når offentlige og private innoverer. En debat, der hurtigt kan sætte et hvert godt initiativ i stå. Indlæg med erfaringer fra Norge viser, at en central enhed, bredt repræsenteret og med mandat kan sætte gang i den udvikling, der kan være med til at skabe offentlig fornyelse og innovation. Tjek om en anskaffelse kan gøres innovativ, lyder det norske mantra fra et initiativ, der har rod i den norske udgave af Dansk Erhverv.

Kan et behov bedre løses gennem en innovativ anskaffelse? Det har 234 norske kommuner/offentlige institutioner testet i mere end 700 anskaffelser – og det har ført til trecifrede millionbesparelser, lyder det kontant fra foregangsfolkene i nord. Dialog og tillidsfuldt samspil er nøglen, lød meldingen.

Og Dansk Erhverv har lyttet tæt med: ” – Stærke alliancer mellem det offentlige og private virksomheder er et unikt udgangspunkt for udvikling af fremtidens kreative og bæredygtige løsninger, der på sigt kan blive nye eksportsuccesser. Når vi samarbejder, innoverer, digitaliserer og sikrer en innovativ og bæredygtig indkøbspolitik, vil vi udløse det enorme potentiale, blandt andet i forhold til eksport, der er i øget offentlig-privat samarbejde”, lyder den overordnede ledelsesmæssige tilgang fra DE`s direktør.

Nu venter vi så spændt på, om årets topmøde så også sætter nogle flere projekter i spil. Åbenlyst er det, at fællesskabet omkring innovation og nytænkning uanset de traditionelle opfattelser allerede er i spil. Bl.a. et godt eksempel på klimasikring på Frederiksberg, som havde løst et konkret problem – og vist vej til en bæredygtig fremtidsløsning.

Gad vidst … kan man forestille sig, om ikke udviklingen stille og roligt overhaler de mange tøvende interessevaretagere … uanset politiske mål og motiver, er det åbenlyst, at der ligger store gevinster gemt i et veludviklet samspil mellem det offentlige og de private aktører. Læs mere om vores norske venner her:  https://innovativeanskaffelser.no/