INDKØB, UDBUD & OPS

Miljømærket arbejdsbeklædning og kontorartikler

View to the City Hall in the main square of Copenhagen, Denmark.

Københavns Kommune vil have flere miljømærkede produkter på markedet

Københavns Kommune vil være grøn. Men for at blive rigtig grøn, skal flere offentlige indkøbere med på vognen, så virksomhederne fremstiller de produkter, kommunen vil købe. En opfordring til alle offentlige indkøbere er netop sendt af sted med ønsket om at bakke op om den grønne indsats.

Københavns Kommune vil have flere miljømærkede produkter på markedet. Sidste år bakkede 36 kommuner og to regioner op om mere miljømærket legetøj og kontormøbler og sendte dermed et fælles grønt ønske til virksomhederne om et større udbud af miljørigtige produkter. I år gælder det miljømærket arbejdsbeklædning og kontorartikler.

Derfor sender Københavns Kommune sammen med Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb en opfordring ud til alle offentlige indkøbere og beder dem om at afgive en uforpligtende interessetilkendegivelse om mere miljømærket arbejdsbeklædning og kontorartikler.

”Sidste år lykkedes det os at få mange interessetilkendegivelser i forhold til grønne indkøb af miljømærket legetøj og kontorartikler. Og vi håber, at endnu flere offentlige indkøbere vil være med i år, hvor indsatsen drejer sig om arbejdsbeklædning og kontorartikler”, siger centerchef for indkøb i Københavns Kommune Allan Åge Christensen.

Fælles grønt signal
Interessetilkendegivelserne fra kommuner, regioner og staten sender et signal til markedet om, at Københavns Kommune og andre offentlige indkøbere ønsker et større udbud af miljørigtige produkter. Samtidig får markedet tid til at omstille produktionen eller udvide sortimentet af miljømærket arbejdsbeklædning og kontorartikler.

”Det er et meget stærkt og nytænkende initiativ, Københavns Kommune har taget, og vi ser frem til at deltage i markedsinvolveringen”, siger teknik- og miljøchef i brancheforeningen Dansk Mode & Textil Jette Lindgaard.

”Tekstilbranchen sætter et stort miljømæssigt fodaftryk på kloden. Det har vi naturligvis et ansvar for at nedbringe. Men vi kommer ikke uden om, at der også er brug for pres fra kunderne, og jeg synes det er naturligt, at det offentlige går forrest og gennem en grøn efterspørgsel bidrager til miljømæssige forbedringer i branchen,” siger Jette Lindgaard.