Neurogastronomi på menuen

At spise skal være en helhedsoplevelse – også på jobbet! Begrebet neurogastronomi har eksisteret i over 15 år. Primært i akademiske miljøer, hvor de første tanker herom blev tænkt allerede omkring årtusindskiftet. Fremover danner neurogastronomien dog også grundstenen hos Kokkenes Køkken, der med kantinekonceptet SANS! har den holistiske spiseoplevelse i fokus og dermed udfolder og udbreder begrebet.

Store buffeter og overfyldte tallerkener skal væk fra kantinelandskabet og erstattes af nøje udvalgte menuer og millimeterpræcis tilberedning. Fremover skal kantinemaden nemlig på én og samme tallerken tale til alle sanser og mætte både hjerne og mave. Sådan lyder meldingen fra direktør i Kokkenes Køkken, Maj Toppenberg. Salt, sødt og surt. Bittert og umami. De fleste af os kender efterhånden de gængse og fem grundsmage, men få har stiftet bekendtskab med neurogastronomien. Det har kantinevirksomheden Kokkenes Køkken besluttet at ændre på. Sammen med kokkekonsulent Rasmus Bredahl har de derfor lanceret et nyt kantinekoncept, som allerede er etableret og i gang rundt omkring i flere af landets storkøkkener.

Konceptet samler alt fra surt og sødt til knækket og sprødt – og krydret med sanseindtryk i form af både lys, lyd og et væld af farver er det lykkes kantinevirksomheden at tilbyde landets arbejdspladser sund mad og alle sanseindtryk på én og samme tallerken – til gavn for både medarbejdere, ledelse og miljøet. – Mad er mere end råvarer og smag alene. Mad er oplevelser og nydelse, indleder direktør i Kokkenes Køkken, Maj Toppenberg, og uddyber: – Vi arbejder med den hele spiseoplevelse, hvor både sundhed, smag og sanseindtryk er i højsædet. Grundidéen bag vores nye kantinekoncept er et fokuseret udvalg, der med en rød tråd og på én og samme tallerken taler til alle sanser og mætter måde hjerne og mave.

Del dette med dit netværk: